Friday, March 31, 2017

“ო,ენავ,ჩემო”


პროექტის სახელწოდება
“ო,ენავ,ჩემო”
პროექტის მთავარი იდეა
საჭიროების გარეშე შემოსული სიტყვების ამოძირკვა,ენის სიწმინდეზე ზრუნვა.
პროექტის აქტუალობა
პროექტი აქტუალურია,რადგან ხელს შეუწყობს მოსწავლეთა დაკვირვებას საკუთარ და თანატოლთა არასწორ მეტყველებაზე,დახვეწს ლექსიკურ მარაგს და სალიტერატურო ენით საუბარს მიაჩვევს ახალგაზრდობას
პროექტის მიზნები
საზოგადოების ცნობიერების ამაღლება.
გაკვეთილზე მიღებული ცოდნისა და გამოცდილების რეალურ ცხოვრებაში გამოყენების უნარ-ჩვევების განვითარება:ინტერვიუს აღება.
კვლევის,ძიების,დახარისხების უნარის განვითარება.
მოსწავლეთა შემოქმედებითი(სხვადასხვა სახის წერითი ნამუშევრები) და საპრეზენტაციო უნარების განვითარება.
ენის სიწმინდეზე ზრუნვა.ბარბარიზმების აღმოფხვრა,დიალექტიზმების მოძიება- შენარჩუნება.
ლექსიკონის შექმნა
მონაწილეთა ასაკი
მთელი კლასი,13-14 წელი
ვადები/ხანგრძლივობა
1(ერთი)თვე
მოსალოდნელი შედეგები/პროდუქტები,რაც შეიძლება შეიქმნას:
1.ინტერვიუს ჩანაწერები
2.ესეები
3.ფოტო მასალა
4.ბუკლეტი(დუპლექსი):ბარბარიზმები სწორი შესატყვისით
5.გაზეთი.
6.ვიდეო მასალა
პროექტისთვის საჭირო ძირითადი რესურსები:
მშობლები,კომპიუტერი,ფორმატისა და თაბახის  ფურცლები,ფოტოაპარატი,
ტრანსპორტი
საჭირო ლიტერატურა
პროექტის მსვლელობა:
1.მოსწავლეთათვის პროექტის სათაურის იდეის გაცნობა
2.ორგანიზაციული საკითხები:
ჯგუფების შექმნა;
ფუნქციების გადანაწილება;
კონკრეტული დავალების მიცემა.

შემუშავდა პროექტის გეგმა, რომელიც ითვალისწინებს სხვადასხვა ღონისძიებებს.:
1)მინილექცია ლექსიკური მარაგის  შესახებ.(ლექსიკური მარაგი,როგორც ენის სალარო)
2)მოსწავლეები კომპიუტერით მოიძიებენ.
ქართველ და უცხოელ მწერალთა გამონათქვამები ენის ლექსიკური მარაგის შესახებ
3)ენის დღისადმი მიძღვნილი ღონისძიება;”ენის სიწმინდის დაცვა”-ესეების კონკურსი.
4)მიხეილ ჯავახიშვილის წერილის გაცნობა”ისევ ქართული ენის შესახებ”
დისკუსია წერილის ირგვლივ.
5)კლასი იყოფა2 ჯგუფად:
1)ბარბარიზმები-საჭიროების გარეშე შემოსული სიტყვები
2)დიალექტი-კუთხური მეტყველება
(მოიძიებნ მასალას სხვადასხვა წყაროებიდან.ჩაწერენ ინტერვიუს რომელიმე რესპოდენტთან წინასწარ შედგენილი რუბრიკის მიხედვით.ინტერვიუს ჩაწერის შემდეგ ახარისხებენ ამ მასალას და აკეთებენ ლექსიკონს.(ბარბარიზმები და სალიტერატურო ქართული).ეს ლექსიკონი უნდა დარიგდეს თემში.
6.) გააკეთებენ პრეზენტაციას
ორივე ჯგუფი წარმოადგენს თავის ნამუშევარს ამ ხნის განმავლობაში
საგანთან /საგნობრივ ჯგუფებთან/ეროვნულ სასწავლო გეგმასთან კავშირი:
ამ პროექტზე მუშაობისას მოსწავლეები გაიღრმავებენ ცოდნას ქართულ ენასა და ლიტერატურაში,გამოუმუშავდეათ უნარები საინფორმაციო ტექნოლოგიებში(ინფორმაციის მოძიება ინტერნეტში,პრეზენტაციის მოწყობა)
ქართ.VIII.1მოსწავლეს შეუძლია მონაწილეობის მიღება საკლასო და სასკოლო დისკუსიებში.
ქართ.VIII.3. აუდიტორიის წინაშე მოხსენებით გამოსვლისას მოსწავლეს შეუძლიაძეპირი კომუნიკაციის ეფექტიანობის გასაძლიერებელი ხერხების გამოყენება.
ქართ.VIII.5.მოსწავლეს შეუძლია ზეპირი კომუნიკაციის სტრატეგიების ამოცნობა და გამოყენება.
ქართ.VII.16..მოსწავლეს შეუძლია წერის სტრატეგიების გამოყენება ნაწერის ორგანიზებისათვის
პროექტის ხელმძღვანელი:
მაია ხასაია
ხელმძღვანელის ელ.ფოსტა:
khasaiamaia@gmail.com
პროექტის ვებ-გვერდი/ბლოგი:
khasaiamaia.blogspat.com

1.     ისევ ქართული ენის შესახებ
2.     ჭირი დაუმალავი სჯობიაო. ეს ჭირიც ჩვენი ძველი ნაცნობია, თითქმის ნაჩვევი და გაშინაურებული.
ქართული ენის ამღვრევისა და დამახინჯების შესახებ მოგახსენებთ. ეს საგანი გაცვეთილი და თავმოსაბეზრებელია, მაგრამ ჩვენი დანარჩენი ჭირ-ვარამნი და სატკივარნიც დაძველდნენ.
ყველას ბავშვობიდანვე გვახსოვს ამ საგანზე ჩივილი და ზრუნვა, მაგრამ ჩვენი დასნეულებული ქართული ენა ფეხზე წამოდგომისა და დაწმენდის მაგიერ უარესად დაავადდა და ატალახდა. ისიც გვახსოვს, რომ ერთ დროს გადაგვარებულებს თითებზე ჩამოთვლიდით ხოლმე.
ეხლა კი ანგარიში აგვერია და სათვალავი დაგვეკარგა. გვახსოვს ,,დროების“, ,,ივერის”, ,,მოამბესდა ,,ცნობის ფურცელისქართული, ეხლა კი - ,,ქართული სიტყვისერთი წერილის ავტორისა არ იყოსნაწერზე ადვილად გამოიცნობთ დამწერის დაბადების კუთხეს.
ამ მხრივ ჩვენში უსაზღვრო თავისუფლება დამყარდა. აღარაფერს ერიდებიან და ჟუნრალ-გაზეთებში თამამად სწერენ: ,,ლაფატკა” ,,ფლაგი”, სიროსტი”,,,ტუმანიდა სხვ. არ ვაჭარბებ, ეს სიტყვები მე თვითონ წამიკითხია და იმავე დროს გამხსენებია, რომ თითო ასეთ სიტყვას ჩვენ შეგვიძლიან ორი და სამი ქართული დავახვედროთ.უკან აღარავინ იხედება. ცოტაოდენი ცოდნა ენის კანონებისა სავალდებულოდ აღარავის მიაჩნია.წიგნის ფურცელი სუსტი ანარეკლია იმ უბადრუკ სურათისა, რომელსაც ყოველ ნაბიჯზე წააწყდებით დღევანდელ ოჯახში, ქუჩაში და დაწესებულებებში. ამ დღეებში სასამართლოში გახლდით. ერთ დარბაზში ნამდვილი სეტყვა მოდიოდა ასეთის სიტყვებისა: “ჟენოტდელი”,
ჩისტკა”, “სოკრაშჩენიე”, “უბორკა”, “ბირჟა ტრუდა”, “სატრუდნიკი”, “მესტკომი”, “სოვრაბოტნიკი”, “ზემოტდელი”, “სანტრუდიდა ათასიამისთანა ნარევი, გაუგებარი და გონჯი.
   ასე ლაპარაკობდნენ ქართველები. ასეთივე ამბები ხდება დაწესებულებებში, სადაც ისევ ქართველები ოფლში იწურებიან ქართულის წერით.გეგონებათ, წინანდელ გიმნაზიელებს ლათინურს ან ბერძნულს აწერინებენო.ან კი რა საკვირველია! დაიარეთ რომელიმე დაწესებულება და დაელაპარაკეთ თანამშრომლებს ქართულად. იშვიათად მიიღებთ პასუხს ქართულადვე. დაუგდეთ ყური ამ ხალხის ენას: ნამდვილი ვოლაპიუკი, ჟარგონი, უშნოდ ნარევი და ნამყნობი, უმგვანო. ამ ჯურის ხალხმა ხეირიანად არც ქართული იცის, არც რუსული, თვითონვე რომ შეიგნონ თავიანთი უენობა და მოისმინონ თავიანთი რუსულ-ქართული ან სულ დამუნჯდებოდნენ, ან თავიდანვე დაიწყებდნენ ენის შესწავლას. უცებ რომ ჩვენმა წინაპრებმა წამოიწიონ და ყური უგდონ დღევანდელქართულს, ნებაყოფლობით უკანვე ჩასცვივდებიან საფლავებში.
  აი, ასეთი ჰიბრიდები არიან, რომ ქართულ ენას და კულტურას უმზადებენ ლათინურ და ირლანდიურ ენების ბედს, .. ნელ-ნელა მარხავენ ჩვენი ხალხის ცოცხალ ენას - მეტად მდიდარს, მოქნილს, ფერადსა და ხმოვანს.რას გვიშველის მარტო საქმის წარმოება ქართულად?! კათოლიკური ეკლესია დღესაც ლათინურ ენაზე აწარმოებს წირვას და მიწერ-მოწერას, მაგრამ ეს ენა მაინც მკვდარია. ნუთუ შეიძლება მოკვდეს ენა შოთასი, ილიასი, აკაკის და ვაჟასი?  
დაუჯერებელია! მაგრამ გონება და რეალობა მაინც თავისას გაიძახიან და მრისხანე მუქარას გვითვლიან.
  თევზი თავიდან აყროლდებაო. სწორედ ჩვენს ინტელეგენციაზეა ნათქვამი. იგი ჩემულობს ხალხის მეთაურობას და ხელმძღვანელობას.მაგრამ ამ შემთხვევაში მაინც, გახრწნა და გადაგვარებაშიც მასვე ეკუთვნის პირველობა და სხვებზე ადრე იმან უნდა დაიწყოს ზრუნვა საკუთარი   თავის განკურნებაზე.ზოგნი ამ სნეულებას უიმედოთ შესცქერიან, მე კი მაგონდება ერთი მაგალითი:
1905-1906 წლებში, სულ ორიოდე წელიწადში ყველა სომხები თავიანთ დედაენაზე ალაპარაკდნენ (ბარაქალა იმათ!)როგორ მოხდა ეს ამბავი? სულ უბრალოდ: მოინდომეს და შეასრულეს, ხალხის ნებაყოფლობამ, უკვდავების ალღომ და სიცოცხლის წყურვილმა ასი წლის ნაშენი ზღუდენი გადალახა და თავისი ენით ამეტყველდა.
არც ჩვენა გვაქვს სხვა გზა, გარდა ასეთივე ნებისყოფის, დაჟინების, შეგნებისა და სიცოცხლის წყურვილისა.ყველამ თვითონვე უნდა იზრუნოს თავის თავსა და ოჯახზე.     მიხეილ ჯავახიშვილი.                                                                                                                     
           

No comments:

Post a Comment